6 Minutės
Amazon susidūrė su koordinuotais darbuotojų streikais daugiau nei 30 šalių juodojo penktadienio metu — organizatorių teigimu, tai didžiausias iki šiol vykęs kasmetinės „Make Amazon Pay“ kampanijos protestų banga. Demonstracijos ir darbo nutraukimai nukreipti prieš sandėlius, duomenų centrus, korporatyvinius biurus ir viešas erdves, o veiksmai suplanuoti tęstis iki gruodžio 1 d. Protestai ne tik sutrikdė dalį logistikos grandinių, bet ir atkreipė dėmesį į platesnes darbo sąlygų, atlyginimų ir technologijų valdymo problemas, kurios pastaraisiais metais tapo esminėmis diskusijų temomis tarp darbuotojų, profsąjungų ir visuomenės.
Kodėl protestai išplito visame pasaulyje
Tarptautinės profsąjungų tinklai, kuriuos koordinuoja UNI Global Union ir Progressive International, teigia, kad masiniai eitynės ir streikų bangos atspindi augantį susierzinimą dėl darbo vietos saugos trūkumų, žiaurių gamybos tikslų, plintančių dirbtinio intelekto (DI) ir debesijos operacijų įtakos bei prieštaringų sutartinių partnerystių su migracijos ir teisėsaugos institucijomis. Organizatoriai pabrėžia, kad šių metų veiksmai yra didžiausias mobilizavimas judėjimo istorijoje ir rodo nuoseklų gebėjimą koordinuoti veiksmus tarp skirtingų šalių ir sektorių.
Darbuotojai ir vietiniai aktyvistai rengė mitingus, eitynes bei darbo nutraukimus nuo Indijos iki Kanados, nuo Jungtinių Valstijų iki Australijos ir per Lotynų Ameriką bei Europą. Kampanijos geografinis pasiekiamumas atspindi pasikartojančias ir bendras problemas: smarkiai padidėjusias šilumos sukeliamas traumas sandėliuose, nepakankamas apsaugos priemones nuo ekstremalių temperatūrų, reikalavimus užtikrinti gyvenamąjį atlyginimą ir stipresnę darbo saugumą bei stabilumą. Tokie protestai taip pat atkreipė dėmesį į įmonių darbo kultūrą — nuolatinį spaudimą produktyvumo rodikliams, darbo valandų intensyvumą ir automatizacijos įtaką užimtumui.

Protestų plitimas taip pat susijęs su pasaulinėmis tiekimo grandinėmis ir Amazon vaidmeniu jose: įmonė, valdanti didelę dalį elektroninės prekybos logistikos, tampa lengvu tikslu darbuotojų, profsąjungų ir vartotojų spaudimui. Be tiesioginių darbuotojų iššūkių, kampanija „Make Amazon Pay“ siekia užkelti visuomenės supratimo lygį apie įmonės mokesčių politiką, aplinkosaugos poveikį ir santykius su viešosiomis institucijomis. Protestai dažnai apjungė skirtingas socialines problemas — nuo klimato atsakomybės iki migracijos teisės — taip sustiprindami judėjimo pareiškimą ir pritraukdami plačią paramą įvairiuose regionuose. Ši plati paramos bazė leido kampanijai papulti į naujas teritorijas, sujungti vietines iniciatyvas su tarptautiniais reikalavimais ir sukaupti didesnį viešąjį dėmesį nei ankstesniais metais.
Reikalavimai ir „Amazon“ atsakas
Pavyzdžiui, Indijoje tūkstančiai darbuotojų protestavo dėl teisingo atlygio ir saugesnių darbo sąlygų po to, kai UNI atlikta 474 Amazon sandėlio darbuotojų apklausa parodė, kad trys ketvirtadaliai kreipėsi medicininės pagalbos dėl su šiluma susijusių sveikatos problemų. Daugiau nei pusė apklaustųjų apibūdino savo darbo aplinką kaip „labai karštą ir nesaugų“ arba „nepakeliamą“. UNI generalinė sekretorė Christy Hoffman pabrėžė, kad apsaugos priemonės nuo karščio turėtų būti privalomos ir joms turėtų vadovauti pačios darbo bendruomenės, nes vietiniai darbuotojai geriausiai žino specifines rizikas savo darbo vietose.
„Amazon“ atstovas spaudai gynė kompaniją, pažymėdamas, kad įmonė tiesiogiai samdo daugiau nei 1,5 milijono darbuotojų visame pasaulyje ir siūlo konkurencingą atlyginimą, socialines garantijas bei modernias, saugias darbo vietas. Vis dėlto net ir korporacijos viduje pasipylė kritika: daugiau nei 1 000 įmonės darbuotojų pasirašė atvirą laišką, kuriame teigiama, kad skuba kurti dirbtinio intelekto infrastruktūrą — esą paremta praneštais apie maždaug 150 mlrd. JAV dolerių investicijų į duomenų centrus — gali prieštarauti įmonės klimato įsipareigojimams ir pakenkti darbuotojų teisėms. Ši kritika atskleidžia vidinį prieštaravimą tarp augančių technologinių ambicijų ir ilgalaikių įmonės atsakomybės standartų.
Darbuotojai reikalauja, kad visi duomenų centrai būtų aprūpinti atsinaujinančios energijos tiekimu, kad būtų įsteigtos darbuotojų komitetų struktūros, kurios prižiūrėtų DI strateginių sprendimų priėmimą, ir kad įmonė garantuotų, jog nebus tieikiamos DI priemonės, skirtos stebėjimui, smurtui ar masiniams atleidimams vykdyti. Tokie reikalavimai apima tiek techninius standartus (pvz., energijos šaltinių auditai, skaidrumo ataskaitos apie DI algoritmų naudojimą), tiek organizacinę atsakomybę (darbuotojų įtraukimą į sprendimų procesus). Už korporacinių biurų Jungtinėse Valstijose aktyvistai taip pat protestavo prieš Amazon sutartis su JAV Migracijos ir Prekybos Kontrole (ICE), ragindami kompaniją nutraukti tiekimą sistemoms, kurios galėtų būti naudojamos deportacijoms ar kitoms migracijos valdymo priemonėms palaikyti.

Visame pasaulyje demonstracijos taip pat vyko Kanadoje, kur profsąjungos kvietė prie boikotų po to, kai Kvebeko paskirstymo centrų uždarymai panaikino tūkstančius darbo vietų. Tokie sandėlių uždarymai dažnai argumentuojami optimizavimu ir automatizacija, tačiau jie kartu kelia klausimus apie atsakomybę už vietos darbuotojus ir regioninę ekonominę gerovę. Kiti pranešti konflikto taškai įtraukė Australiją, Indoneziją, Taivaną, Nepą, Braziliją, Bangladeshą, Kolumbiją, Daniją, Jungtinę Karalystę ir Pietų Afriką, rodydami, kad protestai yra ne vien tik lokalūs ginčai, o tarptautinė reakcija į panašias praktikas.
Ar šie protestai privers Amazon peržiūrėti politiką dėl karščio saugos, DI valdymo ir korporatyvinių partnerysčių — dar neaišku, tačiau šis Juodasis penktadienis parodė, kad įmonė susiduria su koordinuotu spaudimu, kuris išsiplečia per sienas, sektorius ir darbo vaidmenis. Stroikai ir mitingai taip pat sukelia platesnę viešą diskusiją apie tvarumą, socialinę atsakomybę ir technologijų etikos standartus, kurie gali turėti ilgalaikį poveikį tiek įmonės reputacijai, tiek reguliavimo pokyčiams. Dėl to kainuoja ne tik trumpalaikiai tiekimo grandinių sutrikdymai: ilgainiui suinteresuotosios šalys (darbuotojai, vartotojai, investuotojai ir politikai) gali reikalauti griežtesnių reguliacinių priemonių ir aukštesnių pramonės standartų.
Šaltinis: smarti
Komentarai
Marius
Ar tikrai tai pakeis Amazon elgesį? Labai abejoju, bet spaudimas reikalingas
bitkodas
Wow, neįtikėtina kiek problemų… Amazon privalo kažką keist. Tie karščio skundai gąsdina, bet ar bus pokyčiai?
Palikite komentarą