3 Minutės
Švedų telekomo „Telia“ sprendimas padidinti mobiliojo parašo Mobile‑ID mėnesinį mokestį vėl sukėlė diskusijų Lietuvos rinkoje. Nuo spalio 20 d. „Telia Lietuva“ padidins mokestį nuo 1,5 € iki 2,5 € per mėnesį. Tai jau antras kainos šuolis per pastaruosius dvejus metus: 2023 m. paslauga kainavo 0,8 €, vėliau pakilo iki 1,5 €, o dabar – iki 2,5 €.
Kainų istorija ir priežastys
„Telia“ komunikacijos vadovas Audrius Stasiulaitis nurodo, kad kainos kėlimas susijęs su nuolat investicijomis į patikimumą, saugumą, techninę įrangą ir pritaikymu griežtėjantiems ETSI saugumo standartams. Operatoriai taip pat peržiūri kainodarą atsižvelgdami į sąnaudas, technologinius pokyčius ir konkurenciją. Reikėtų pažymėti, kad penkerių metų sutartis Mobile‑ID atveju reiškia tik saugumo sertifikato galiojimo periodą SIM kortelei, o ne fiksuotą paslaugos kainą – pasibaigus sertifikatui SIM kortelę reikia atnaujinti.

Teisinis aspektas ir vartotojų teisės
Pagal galiojančius teisės aktus mobiliojo ryšio operatoriai turi teisę vienašališkai keisti paslaugų kainas, apie tai pranešdami klientams prieš mėnesį. Jei vartotojas nesutinka su nauja kaina, jis gali bet kada nutraukti Mobile‑ID paslaugą.
Funkcijos, privalumai ir alternatyvos
Mobilusis parašas tapo kasdieniu įrankiu Lietuvoje: jis leidžia patvirtinti tapatybę ir pasirašyti dokumentus naudojantis tik išmaniuoju telefonu ir prisijungimo sPIN kodais. Mobile‑ID naudojamas jungiantis prie e. valdžios vartų, Registrų centro, „Sodros“, VMI deklaravimo sistemų, taip pat bankinių pavedimų ir komunalinių sąskaitų apmokėjimui. Vienas iš privalumų – nereikia papildomų kodų kortelių ar slaptažodžių.
Kaip Mobile‑ID veikia praktikoje
Norint aktyvuoti Mobile‑ID, dažniausiai reikia atvykti į telekomo saloną (pvz., Vilniuje ar Kaune) ir užregistruoti paslaugą savo SIM kortelei. Paslauga yra patogi tiek privatiems vartotojams, tiek verslui, ypač mažoms įmonėms ir savivaldybėms, kurios naudojasi el. paslaugomis.
Alternatyvos Lietuvos rinkoje
Lietuvoje egzistuoja ir kitos elektroninio tapatybės alternatyvos, pvz., Smart‑ID arba bankų tiekiami identifikavimo sprendimai (BankID tipo paslaugos). Verslams verta vertinti kaštus, saugumą ir platus palaikymas valstybės sistemose prieš renkantis sprendimą.

Poveikis vartotojams ir verslui
Kainos didėjimas gali labiau jaustis paslaugas intensyviai naudojančiose įmonėse arba vartotojų grupėse, kur Mobile‑ID yra įdiegtas masiškai. Tačiau operatoriai primena, kad paslaugos palaikymas reikalauja nuolatinių investicijų į saugų sertifikatų valdymą, atnaujinamą infrastruktūrą ir atitikimą ETSI standartams. Lietuvoje, skirtingai nuo kai kurių Vakarų šalių, tokie mobiliųjų parašų sprendimai jau plačiai įsitvirtino, todėl kainos korekcija rinkos dalyviams atrodo natūrali.
Ką patartina daryti lietuviams
Jei gyvenate Vilniuje, Kaune ar kitame Lietuvos mieste ir naudojate Mobile‑ID, peržiūrėkite savo poreikius: ar paslauga būtina kasdieninėms operacijoms, ar verta pereiti prie alternatyvos. Sekite operatoriaus pranešimus, atkreipkite dėmesį į vieno mėnesio įspėjimą apie kainos pasikeitimą ir, jei reikia, pasinaudokite vartotojo teise nutraukti paslaugą.
Apibendrinant, Mobile‑ID išlieka patogiu ir saugiu e. identifikavimo įrankiu Lietuvos rinkoje, tačiau kainos augimas primena, kad skaitmeninių paslaugų palaikymas reikalauja nuolatinių investicijų ir technologinių atnaujinimų.
Šaltinis: bilis

Komentarai