14 Minutės
Tarptautinių investuotojų kasmetiniame forume 2025 m., kurį surengė Amerikos prekybos rūmai Lietuvoje (AmCham Lithuania), Kęstutis Budrys, Lietuvos užsienio reikalų ministras, savo pirmąją viešąją kalbą nuo naujos vyriausybės atėjimo panaudojo pristatyti išsamų, investuotojams skirtą darbotvarkės paketą, jungiantį nacionalinį saugumą, ekonominį atsparumą ir Europos lyderystę. Plačiame pranešime, po kurio sekė scenoje vykusi diskusija, moderuota Viliaus Bernatonio, Budrys išryškino penkis kertinius principus — saugumą, paramą Ukrainai, tarptautinės teisės gynimą, ekonominį saugumą (įskaitant priklausomybių rizikos mažinimą) ir aktyvią ES darbotvarkę prieš Lietuvos numatomą Tarybos pirmininkavimą. Šią išsamią ataskaitą parengė išskirtinai Smarti.News.

Santrauka investuotojams: ką reikia žinoti
Tęstinumas be pasyvumo. „20-oji Vyriausybė“ ketina sustiprinti veikiančias praktikas — ypač užsienio ir saugumo politikoje — vengiant staigių šuolių, bet spartinant įgyvendinimą.
Saugumas kaip horizontali prioritetinė sritis. Reikia tikėtis tarpministerinio veiksmų plano tiek griežtam gynybos fokusui, ir pilietiniam atsparumui (nuo tvirtos infrastruktūros ir karinės mobilumo iki verslo tęstinumo planavimo).
Ukraina — strateginis interesas, o ne labdara. Ilgalaikės įsipareigojimų priemonės — nuo gynybos pagalbos iki rekonstrukcijos — pateikiamos kaip esminis Europos saugumo elementas ir atviros erdvės privatajam sektoriui.
Tarptautinė teisė — Lietuvos skydas. Šalis ir toliau aktyviai rėmėja taisantį daugiašališkumą, matydama jį kaip būtinos apsaugos mažoms valstybėms ir investicinės numatomumo pagrindą.
Ekonominis saugumas ir rizikos mažinimas. Užsienio tiesioginių investicijų tikrinimas strateginėse srityse tęsis; neteisinga prekybos praktika bus ginama ES priemonėmis; tiekimo grandinės diversifikuojamos link patikimų partnerių.
ES pirmininkavimo darbotvarkė. Lietuva jau rengia pirmininkavimo programą, orientuotą į išorinį ir vidinį saugumą, vieningos rinkos užbaigimą ir Ukrainos ES integracijos spartinimą.
Atviras verslui dialogas. Vyriausybė kviečia verslą pateikti konkrečius, įrodymais pagrįstus atsiliepimus dėl reguliavimo kliūčių ir rinkos iškraipymų, kad būtų galima greitai ir taikliai jas spręsti.
Kinijos politika — pragmatiškos kanalo atkūrimas, tvirti principai. Nagrinėjama diplomatinių santykių normalizavimo galimybė neaukojant saugumo tikrinimų, ES prekybos gynybos priemonių ar sąjungininkų koordinacijos.
Prioritetiniai projektai. Vyriausybės „embleminės“ iniciatyvos apims gynybos pramonės katalizavimą (biudžetinė ir reguliavimo parama) ir kosminių technologijų plėtros paskatinimą.

Kalba: saugumas pirmoje vietoje, vykdymas pagrindas
Budrys pradėjo nuo atviros prielaidos: dabartinėje aplinkoje niekas pasaulio negali tiksliai nuspėti. Tačiau jis galėjo pateikti „atsaką į pabudimą“ — aiškų paaiškinimą, kaip 20-oji Vyriausybė ketina vykdyti užsienio, saugumo ir ekonomikos politiką taip, kad ji būtų reikšminga verslui.
1) Saugumas nėra izoliuota sritis; tai valstybės stuburas
Pavadindamas saugumą „horizontaliu prioritetu“, Budrys aprašė dvikryptę strategiją:
Grynas saugumas: glaudesnių ir operatyvių aljansų ryšių gilinsmas (pirmiausia su Jungtinėmis Valstijomis, kartu su Vokietija ir Lenkija), pajėgumų stiprinimas ir aljansų suartinimas per praktinį bendradarbiavimą už gynybos ministerijos ribų.
Pilietinis atsparumas: vykdymas NATO tikslo skirti 1–1,5 % BVP civiliniam pasirengimui — tvirti infrastruktūros sprendimai, karinis mobilumas, visuomenės pasirengimas ir, svarbiausia, verslo tęstinumas krizių metu. Tai kertasi su skirtingomis ministerijomis ir įtraukia privačiąją sektorių į planavimą bei pratybas.
Investuotojams žinia aiški: ši vyriausybė sieks sumažinti tikimybę, kad geopolitiniai šokai virs operacine paralyžia, statydama atsargines grandines ir planus, kurie palaikytų gamyklų darbą, tinklų veikimą ir logistikos judėjimą.
2) Ukraina — per Lietuvos gyvybinio intereso prizmę
Budrys pateikė paramą Ukrainai kaip savanaudišką pareigą, kuri palaiko Europos saugumą. Jis pabrėžė, kad Lietuvos įsipareigojimai tęsiasi už kovos lauko ribų — į rekonstrukciją, valdymo paramą ir paslaugų teikimą. Jis nurodė Centrinės projektų valdymo agentūros gilų įsitraukimą į Ukrainą ir daugiau nei 200 projektų — nuo slėptuvių ir mokyklų statybos iki vietinių paslaugų sistemų modernizavimo — ir aiškiai pakvietė Lietuvos bei Europos įmones prisidėti prie jų įgyvendinimo.
Praktikoje tai reiškia daugiametį komerciškai gyvybingų projektų srautą, kurį mažina viešieji partneriai ir kuris ypač tinka įmonėms, turinčioms patirties infrastruktūroje, skaitmeninėje valdyboje, švietime, sveikatos apsaugoje, būstuose ir komunalinėse paslaugose.
3) Tarptautinė teisė kaip veikimo sistema ir rizikos apsauga
Mažai valstybei, Budrys sakė, skirtumas tarp taisymais grįstos ir jėga paremtos tvarkos yra egzistencinis. Lietuva toliau gins suverenitetą, teritorinį vientisumą ir teisėtą ginčų sprendimą — ne tik retoriškai, bet kaip realpolitik išgyvenimo strategiją. Įmonėms tai reiškia nacionalinę poziciją, kuri mažina teisinį ir reguliacinį nenuspėjamumą ir glaudžiai suderina Lietuvą su Vakarų valdymo normomis.
4) Ekonominis saugumas, rizikos mažinimas ir sąžininga konkurencija
Išmokusi sunkią pamoką energetikoje — kur Lietuva dabar importuoja nulį Rusijos energijos — vyriausybė taikys panašų mąstymą kritinėse technologijose ir strateginėse srityse:
Užsienio investicijų tikrinimas liks griežtas ir nukreiptas į jautrias turtines sritis;
Neteisinga prekybos praktika (pvz., perteklinės gamybos sukeltas dumpingas, slaptos subsidijos) bus sprendžiama per ES prekybos gynybos priemones;
Tiekimo grandinės bus diversifikuojamos link patikimų partnerių tinklų, derinant vietinį pajėgumą, kur tai realu, su sąjungininkų tiekimu.
Budrys atkreipė dėmesį į Kinijos importo šuolį kaip sisteminį įspėjimą, teigdamas, kad atsakas turi būti europinis: vienodos konkurencijos laukas vieningoje rinkoje ir kritinių komponentų atsparumas. Požymis verslo vadovams: jei jūsų konkurencinis pranašumas priklauso nuo trapčių ar politiškai pažeidžiamų įėjimų, dabar laikas persvarstyti tiekimo grandinę.
5) ES pirmininkavimas 2027: aiški ir praktiška darbotvarkė
Bendradarbiaudama trio su Nyderlandais ir Graikija, Lietuva jau formuoja pirmininkavimo programą su trimis pagrindiniais tiksliniais punktais:
Išorinis saugumas: praktinė ES ir NATO papildomybė, gynybos pramonės politika ir finansavimas atsparumui.
Vidinis saugumas: infrastruktūros apsauga, krizės logistika ir tarptautiniai verslo tęstinumo standartai.
Vieningos rinkos užbaigimas: smulkus frikcijų naikinimas, kuris balkanizuoja paklausą ir lėtina investicijas skirtinguose sektoriuose.
Lygiagrečiai vyriausybė siekia praktiško požiūrio į Ukrainos ES kelią: remti institucinius pertvarkymus ir administracinį pertvarkymą, kurie turi vykti prieš narystės procesą, kad judėjimas neprarastų tempo biurokratijos dėlėse.
6) Politika daroma kartu su privačiu sektoriumi, ne jam skirtai
Budrys verslui kreipėsi aiškiai: pateikite „konkrečius pavyzdžius“ — sutartys, vėluojančios dėl neaiškių nuostatų, licencijos įstrigusios procedūrinėse kilpose, žemesnės nei ES standartų komponentai, pakeičiantys atitinkančius — ir vyriausybė panaudos savo „plačią įrankių skrynią“ jas išspręsti. Tai įsipareigojimas prie įrodymų grįsto reguliavimo su tiesioginiu ryšiu į gamybos vietas.

Diskusija: Kinija, laikotarpiai ir „parašas“ 20-ai Vyriausybei
Per klausimų ir atsakymų sesiją moderatorius Vilius Bernatonis gilino diskusiją apie politikos ribas — ypač Kiniją, normalizacijos tempą ir kokį palikimą Budrys tikisi, kad ši Vyriausybė paliks.
Kinija: normalizuoti kanalus, laikytis principų
Budrys aiškiai atskyrė dvi sritis:
Diplomatinė funkcionalumas: Lietuva siekia atkurti normalų veikimą (ambasados lygio konsulinės paslaugos, kasdienis problemų sprendimas) abiem kryptimis — Vilniuje ir Pekine. Tai iš dalies patogumo klausimas (pvz., vizos) ir iš dalies frikcijų mažinimas verslui, jau veikiančiam Kinijoje.
Politikos pamatų tvirtumas: Niekas nesikeičia dėl saugumo tikrinimų investicijoms į strategines sritis, ES lygmens prekybos gynybos veiksmų ar rizikos mažinimo priemonių ten, kur Kinijos praktikos kuria pažeidžiamumą.
Laiko grafikas? Normalizacija reikalauja abiejų šalių sprendimų. Budrys nenorėjo nurodyti konkretaus kalendoriaus Pekino veiksmams. Jis priminė auditorijai, kad kiti Europos pavyzdžiai užtruko metus, dažnai priklausant nuo platesnių geopolitinių potvynių. Svarbiausia, Lietuva žino, ką kontroliuoja — standartus, tikrinimus ir sąjungininkų koordinaciją — ir judės pragmatiškai pagal šias ribas.
Už ką „gera 20-oji Vyriausybė“ bus prisimenama?
Budrys įvardijo tris pagrindines rizikas ir galimybes:
Gynybos pramonė: Ši šaka jau auga apie ~20 % per metus; dabar ją planuojama pagreitinti finansavimo langais (pvz., programos panašios į ITIS/„žalią koridorių“) ir greitintais reguliavimo keliais pritraukti stambiausius investuotojus bei išauginti MVĮ.
Patikrintas modelis smūgius paversti sektoriais: Lietuva tai padarė su kibernetiniu saugumu (po ankstyvų atakų) ir fintech (reguliacinė inovacija + rinkos poreikis). Dabar tas pats modelis bus taikomas gynybai ir dvigubam panaudojimui skirtoms technologijoms.
Kosminės technologijos: „mažas sapnas“, bet strategiškai nuoseklus — nuo prigimties dvigubo panaudojimo, suderintas su ES kosminės pramonės portfeliu ir naudingas Lietuvai kaip naujas pažangos ženklas.

Investuotojams: nuo tarybos klausimų iki operacijų sprendimų
1) Politinis numatomumas
Nuoseklumo doktrina mažina šalies rizikos priemokas ilgalaikėms kapitalo investicijoms. Investuotojai gali vertinti ne tik vieną taisyklių rinkinį, bet ir jų nuoseklų vykdymą.
2) Įdiegta atsparumo strategija
Civilinio pasirengimo investicijos — įtvirtintos procentais nuo BVP — signalizuoja patikimą prioritetą atsarginėms galioms, apsaugotai logistikai, alternatyviems maršrutams ir tarpvalstybiniams susitarimams. Tai sumažina neigiamą poveikį turto naudojimui ir pristatymui.
3) Projektų portfeliai Ukrainoje
Inžinerijos, tiekimo rangovams (EPC), sistemų integratoriams, proptech/edtech/healthtech tiekėjams, objektų valdytojams ir duomenų platformų įmonėms ES remiama rekonstrukcija reiškia daug ciklų paklausą. Lietuvos agentūros yra patikimos pirminės rangovės — vartai į mažos rizikos subrangas įmonėms.
4) Prekybos gynybos ir atitikties pranašumas
Įmonės su stipria atitiktimi (tiekimo grandinės skaidrumas, ESG, kibernetinis saugumas) įgis konkurencinį pranašumą, kai ES priežiūra stiprėja. Jei jūsų medžiagų sąraše yra neaiškių komponentų, pradėkite peržiūrėti tiekimą arba dalintis rizika dabar.
5) Galimybės gynybos ir dvigubo panaudojimo technologijose
Nuo jutiklių, autonomijos, saugios ryšių infrastruktūros, pažangių medžiagų, energetinių sprendimų iki AI misijos palaikymo — vyriausybės pozicija ir NATO suderinta paklausa verčia Lietuvą logiška vieta gamybai, bandymams ir sertifikavimui.
6) Signalai kapitalo rinkoms
Nors kalba daugiausia apie užsienio politiką, čia matoma aiški kryptis: atviros, taisymais grįstos rinkos ir suderinimas su Šiaurės standartais. CFO, svarstantys vietinių obligacijų leidimą ar privatizacijos partnerystes, gaus palankų signalą.

Sektorius po sektoriaus: kur politika paliečia pelną
Gamyba ir pažangioji pramonė
Operacijų tęstinumas: tikėtis privalomo atsarginių planų rengimo ir kai kuriose pramonės zonose bendros atsparumo infrastruktūros (atsarginė energija, sustiprinti duomenų ryšiai).
ES prekybos gynyba: komponentų kilmė bus griežčiau tikrinama; atitinkančios įmonės gauna kaininį dangtelį nuo dumpinginių importų.
Energetika ir infrastruktūra
Tinklų atsparumo finansavimas ir tarpvalstybinės sujungtys stiprina veikimo laiką ir balansavimą.
Rekonstrukcijos darbai Ukrainoje rengti konsorciumams su Lietuvos projektų valdymo šaknimis.
Skaitmeninė sfera, saugumas ir duomenys
Pilietinis atsparumas reiškia kibernetinio bazavimo standartizavimą ir incidentų valdymo tarpusavio suderinamumą sektoriuose.
GovTech tiekėjai matys paklausą tęstinumo platformoms, situacijos stebėjimui ir saugiam duomenų dalijimuisi.
Gynyba ir dvigubo panaudojimo technologijos
Pirkimų ekosistemos derins NATO standartus su inovacijos keliais (bandomieji projektai, smėlio dėžės, bendras kūrimas).
Sertifikavimo ir eksporto kontrolės išmanymas taps konkurenciniu barjeru.
Švietimas, sveikata ir žmogaus kapitalas
Tikėtis orientuotų perkvalifikavimo iniciatyvų, susietų su gynyba/dvigubo panaudojimo, energetine pereiga ir skaitmeninės valdymo plėtra.
Sveikatos investicijos bus orientuotos į prieinamumą ir produktyvumo poveikį (pvz., terapijos, mažinančios sergamumą ir nedarbingumą).
Rizikos veiksniai ir jų mažinimas: tarybos pranešimas
Geopolitinis eskalavimas
Mažinimas: NATO pozicija, civilinio atsparumo išlaidos ir koordinuotos tęstinumo strategijos mažina poveikio intensyvumą ir atsigavimo trukmę.
Prekybos represalijos / kontrpriemonės
Mažinimas: Prisirišimas prie ES procesų, kolektyvinių priemonių siekimas ir diversifikuotų tiekėjų žemėlapių kūrimas dabar.
Reguliacinis neapibrėžtumas
Mažinimas: Vyriausybės įsipareigojimas spręsti remiantis įrodymais; įsitraukite anksti su dokumentuotais atvejais, kad formuotumėte taisykles.
ES procesų trūkčiojimas
Mažinimas: Lietuvos pirmininkavimo darbotvarkės jau išankstiniu būdu numato tarpvalstybinius sprendimų kelius saugumo ir vieningos rinkos klausimais.

Ministro balsas: strategiją rėminančios mintys
Nors Smarti.News trumpina ir aiškina pateiktas idėjas, žemiau pateikti teiginiai atspindi Budrio strateginį rėmą:
Apie tęstinumą: 20-oji Vyriausybė nebesikeis dėl politinių svyravimų; ji plės ir stiprins tai, kas veikia.
Apie pilietinį atsparumą: saugumo biudžetai nėra tik tankams; jie skirti tam, kad verslai liktų atviri krizių metu.
Apie Ukrainą: parama — ne labdara; tai Europos išsaugojimo veiksmas.
Apie daugiašališkumą: mažoms valstybėms tarptautinė teisė yra nacionalinė šarvų sistema.
Apie Kiniją: re‑funkcionalizuoti diplomatiją nedarant nuolaidų saugumo tikrinimams ar ES prekybos gynybai.
Apie palikimą: pavaryti gynybos pramonę į augimo variklį; pakartoti kibernetinio/fintech scenarijų; siekti kosmoso kaip dvigubo panaudojimo srities.
Praktiniai žingsniai įmonėms
Inventorizuokite priklausomybę nuo vieno tiekėjo politinės rizikos požiūriu; sukurkite A/B tiekėjų strategijas.
Iš anksto susisiekite su ministerijomis su konkrečiais, dokumentuotais kliūčių atvejais; pasiūlykite siauras, testuojamas pataisas.
Išnagrinėkite gynybos/dvigubo panaudojimo galimybes savo produktų portfelyje; pasiruoškite NATO suderinamumo atitikmens bazėms.
Įvertinkite dalyvavimą Ukrainos projektuose per Lietuvos pirminius rangovus; taikykite pilotinius projektus, kad sukurtumėte rekomendacijas.
Sudėkite krizės žaidimo knygas su Lietuvos civilinio pasirengimo sistema; įtraukite tarpvalstybines nuostatas.
Stiprinti ESG ir tiekimo grandinės skaidrumą, kad pasinaudotumėte stiprėjančia ES prekybos priežiūra.
Išvada: nuosekli doktrina neramiems laikams
Kęstutis Budrys savo debiutiniame pasirodyme investuotojų auditorijai pateikė daugiau nei politinius paguodimus; jis pristatė nuoseklią doktriną, kaip nepastovumą paversti konkurenciniu pranašumu: stiprinti sistemą, diversifikuoti priklausomybes, mobilizuoti aljansus ir nukreipti kapitalą į sektorius, svarbius saugumui ir augimui. Taryboms ir operacijų vadovams signalas aiškus: Lietuva siekia būti saugia, taisymais grįsta ir strategiškai susieta platforma — pasirengusi šokams, bet linkusi veikti.
Šaltinis: smarti
Komentarai