Europa pradeda hipergarsinių lėktuvų lenktynes su Invictus | Digin - Technologijų naujienos, apžvalgos ir tendencijos Lietuvoje
Europa pradeda hipergarsinių lėktuvų lenktynes su Invictus

Europa pradeda hipergarsinių lėktuvų lenktynes su Invictus

2025-07-31
0 Komentarai Austėja Kavaliauskaitė

3 Minutės

Europa žengia į hipergarsinių technologijų lenktynes su Invictus

Ilgą laiką hipergarsinių orlaivių inovacijos daugiausia kilo iš Šiaurės Amerikos, dažniausiai koncentruojantis į bandomąsias platformas pažangiems tyrimams. Tačiau naujas Europos projektas gali pakeisti šią tendenciją. Invictus – tai novatoriška iniciatyva, kurios tikslas – sukurti daugkartinio naudojimo hipergarsinį kosminį lėktuvą, galintį pakilti nuo įprastos kilimo-tūpimo tako ir pasiekti Žemės atmosferos ribą.

Invictus konsorciumas

Invictus programai vadovauja Europos kosmoso agentūra (ESA), subūrusi stiprią partnerių komandą: Frazer-Nash, Spirit AeroSystems ir Cranfield universitetą. Projektas buvo oficialiai pristatytas šių metų pradžioje. Invictus užsibrėžė tikslą sukurti pirmąjį Europoje orlaivį, galintį skristi Mach 5 greičiu (3 836 mph / 6 174 km/h), atveriant naujas galimybes Europos aviacijos ir kosmoso sektoriuje.

Inovatyvi oru kvėpuojančio variklio technologija

Vienas svarbiausių Invictus bruožų – pažangi vandeniliu varoma, iš anksto aušinama oru kvėpuojanti variklio sistema. Skirtingai nuo įprastų raketinių variklių, ši naujos kartos technologija naudoja atmosferos deguonį, todėl leidžia išlaikyti efektyvų ilgalaikį hipergarsinį skrydį. Šios pavaros sistema remiasi ESA „Synergistic Air-Breathing Rocket Engine“ (SABRE) technologija, kurią kartu kūrė bendrovė Reaction Engines. Pirminiai bandymai parodė, kad sistema gali atvėsinti itin įkaitusį orą vos per kelias sekundės dalis, kas ypač svarbu patikimam Mach 5 greičiui.

Lankstus dizainas ir neišspręsti klausimai

Atsižvelgiant į projekto apimtį ir vystymo pradžią, daug detalių dar nėra nustatyta. Ar galutinis orlaivio variantas bus skirtas žmonių įguloms, ar Invictus taps modernia hipergarsinės aviacijos bandymų platforma? Ar šis kosminis lėktuvas bus naudojamas gynybos, civilinėms ar kosmoso tyrimų misijoms – o gal visoms šioms sritims? Projekto apimtis išlieka plati, pagrindinis dabartinis tikslas – sukurti visapusišką koncepcinį dizainą, integruojant pažangias daugkartinio naudojimo aviacijos sistemas.

Palyginimai ir rinkos pranašumai

Daugelis kitų pasaulio hipergarsinių projektų orientuoti tik į specifinius tyrimus ar gynybinius tikslus, tačiau Invictus išsiskiria daugkartinio naudojimo ir universalumo siekiu. Naudojant vandenilio technologiją ir inovatyvią aušinimo sistemą, platforma žada ne tik rekordinį greitį, bet ir gerokai didesnį efektyvumą, mažesnį poveikį aplinkai bei lanksčias veikimo galimybes. Tai gali padaryti Invictus pagrindiniu Europos hipergarsinių lėktuvų ir kosminių orlaivių rinkos varikliu ateityje.

Galimos taikymo sritys

Jei projektas bus sėkmingas, Invictus galėtų būti naudojamas daugybei vertingų užduočių: nuo palydovų paleidimo ir greito suborbitinio transporto, iki hipergarsinių tyrimų bei gynybos programų. Gebėjimas naudotis standartiniais oro uosto takais žymiai išplečia panaudojimo scenarijus ir prieinamumą tiek valstybinėms, tiek privačioms institucijoms.

Laikotarpis ir būsimi žingsniai

Invictus projektas išsikėlė ambicingą grafiką. Iki kitos vasaros konsorciumas planuoja užbaigti preliminarų visos skrydžių sistemos dizainą, integruojant pažangias technologijas. Pirmasis Invictus hipergarsinio lėktuvo bandomasis skrydis numatomas 2031 metų pradžioje – tai žymi įdomią naują aviacijos eros pradžią, kai Europa gali tapti hipergarsinių technologijų lydere.

Invictus nėra eilinis orlaivis – tai drąsus žingsnis link ateities hipergarsinių ir daugkartinio naudojimo kosminių lėktuvų technologijų, užtikrinantis Europai reikšmingą vietą aviacijos inovacijų žemėlapyje.

Šaltinis: autoevolution

„Technologijos visada mane žavėjo – nuo išmaniųjų telefonų iki dirbtinio intelekto proveržių. Džiaugiuosi galėdama dalintis naujienomis su jumis kiekvieną dieną.“

Komentarai

Palikite komentarą