5 Minutės
Skaitmeninė permaina: nuo paspaudimų prie dialogų
Daugelį metų mūsų kasdienę skaitmeninę patirtį formavo paprastas paspaudimų principas. Kiekvienas paspaudimas palaikė internetinės reklamos ekosistemą, veikė paieškos sistemų reitingus ir nurodė būdus, kaip atrandame, dalijamės bei monetizuojame informaciją. Tačiau, kylant dirbtinio intelekto (DI) bangai, šis įprastas mechanizmas atsidūrė ant revoliucijos slenksčio. Į sceną žengia dirbtiniu intelektu pagrįstos naršyklės – pasaulį keičianti technologija, metanti iššūkį tokiems milžinams kaip Google Chrome.
Susipažinkite su Comet: Perplexity pokalbių naršyklė
Šią savaitę fiksuojamas reikšmingas interneto inovacijų etapas – AI paieškos lyderis Perplexity pristato Comet – naują, DI valdomą naršyklę. Skirtingai nei tradicinės naršyklės, orientuotos į slinkimą ir nuorodų spaudimą, Comet kuriama kaip interaktyvus pokalbis. Įsivaizduokite ChatGPT tiesiai naršyklėje – tik ši sistema ne tik atkartos tekstą, bet ir supras jūsų kontekstą, valdys kelių žingsnių užduotis bei akimirksniu atsakys į klausimus.
Perplexity Comet apibūdina kaip jūsų skaitmeninį „antrąjį protą“. Tai tarsi protingas asistentas: tyrinėja temas, lygina produktus, vykdo pirkimus, pateikia kasdienes apžvalgas ir net analizuoja didelius duomenų kiekius – visa tai be peršokimų tarp šimtų skirtukų ar nuorodų. Vizija drąsi: sudėtingus darbo srautus paversti paprastais, interaktyviais pokalbiais.
Kas yra agentinis DI?
Comet galimybės atskleidžia greitą agentinio DI vystymąsi – tai naujovė naršyklių technologijose. Skirtingai nuo tradicinio DI, laukiančio jūsų užklausos, agentinis DI savarankiškai vykdo veiksmų sekas, kad pasiektų jūsų tikslus. Vartotojui tereikia aiškiai išreikšti ketinimą, o likusią dalį sistemingai atlieka naršyklė. Kaip teigia Perplexity: „Comet mokosi jūsų mąstymo, kad galėtų mąstyti kartu su jumis.“ Tai tikras pažangios naršymo kognityvinis šuolis.
Naršyklių karai: Perplexity prieš Google Chrome
Comet pasirodymas – tiesioginis iššūkis ilgus metus interneto vartus kontroliavusiai Google Chrome naršyklei. Chrome lemdavo, kaip vartotojai gauna informaciją, monetizuoja turinį bei naršo internete – visa tai buvo grįsta maksimaliu paspaudimų kiekio didinimu reklamos naudai. Comet ir kitos DI naršyklės siekia viską pakeisti, pertvarkant informacijos paieškos, suvartojimo ir monetizavimo procesus internete.
OpenAI žengia į mūšį
Perplexity nėra vieninteliai šioje transformacijoje. Pramonės šaltiniai skelbia, kad OpenAI – ChatGPT kūrėjai – ruošia savo DI naršyklę, integruosiančią pažangius pokalbių modelius su Operator žiniatinklio agentu. Pristatytas kaip tyrimų projektas 2025 m. sausį, Operator skirtas realioms žiniatinklio užduotims atlikti – naršyti, pildyti formas, apsipirkti ir dar daugiau, imituojant žmogiškąjo sprendimo procesą internete. Jei OpenAI naršyklė visiškai integruos Operator, tai taps puikiu alternatyviu sprendimu tiek Chrome, tiek Google Search vartotojams.
Agentinės sistemos ne tik atsako į užklausas, bet ir automatizuoja pasikartojančius ar daug laiko reikalaujančius veiksmus, žadėdamos visiškai naują naršymo kultūrą.
Paspaudimų eros pabaiga: kognityvinė navigacija
Perplexity siekia esminio pokyčio: internetas turi taikytis prie jūsų minčių eigos, o ne trukdyti ją. Kaip jie patys teigia: „Internetas tapo žmonijos išplėsta sąmone, tačiau mūsų naudojami įrankiai išliko primityvūs.“ Comet žymi naują etapą, kai naršyklė intuityviai supranta jūsų poreikius, kontekstą ir tikslus.
Įsivaizduokite, kad galite iškart palyginti draudimus, apibendrinti sudėtingus straipsnius ar rasti prarastas žymes vos vienu pokalbio sakiniu – be daugybės skirtukų ar nuorodų paieškos. Su Comet visi darbo procesai susilieja į vientisą dialogą, kur paieška, apibendrinimas ir sprendimų priėmimas tampa efektyviais ir sklandžiais veiksmais.
SEO pokytis: kas laukia mėlynųjų nuorodų?
Pereinamasis laikotarpis prie pokalbių, DI pagrįsto naršymo kelia iššūkį tradiciniam SEO optimizavimui ir įprastoms „mėlynosioms nuorodoms“, kurias dažniausiai matome paieškos sistemose. Vietoj to, kad naršyklė nukreiptų srautą į leidėjų svetaines, ji pateikia apibendrintas, praktiškas išvadas tiesiog pokalbyje, apeidama puslapių lankymus ir iš esmės griaudama Google reklamos modelį.
Google kova dėl aktualumo DI amžiuje
Stiprėjant konkurencijai iš DI srityje gimusių platformų, tokių kaip Perplexity ar You.com, net Google verčia diegti sumanesnes funkcijas. Nors tokios iniciatyvos kaip Search Generative Experience (SGE) susidūrė su kritika dėl netikslumų ir neišbaigtų santraukų, Chrome atsiduria kryžkelėje: kaip išsaugoti pelningą reklamos modelį ir kartu greitai reaguoti į naują agentinio naršymo paradigmą?
Comet ne tik vengia reklamų ir nuorodų – ji keičia visą naršymo principą. Vartotojai pateikia savo poreikius, o naršyklė pateikia tikslius, patikimus atsakymus vienoje sąsajoje be daugybės atsidarančių langų ar galybės nuorodų.
OpenAI sekantys žingsniai: viskas viename – naršymas ir paieška
OpenAI ruošiantis savo naršyklės pristatymui, ši revoliucija tik spartės. Pokalbių DI ir agentinių užduočių susijungimas gali sukurti visiškai autonomišką informacinį pasaulį, kuriame vartotojai viską atlieka neišeidami iš pokalbio sąsajos: tyrimai, atsakymai, transakcijos. Tokia naršyklė sumažintų Chrome, kaip universalių žinių bei komercijos portalo, reikšmę.
Kas laukia: kova dėl interneto ateities
Jei Comet, OpenAI naršyklė ar panašios agentinio DI naršyklės taps plačiai naudojamos, internetas bus pertvarkytas iš esmės. Šie pokyčiai paveiks ne tik paieškos ar reklamos rinką:
- Leidėjai gali prarasti tiesioginį priėjimą prie skaitytojų, nes DI agentai gebės apibendrinti arba ištraukti turinį neišsiunčiant vartotojų į pirminius puslapius.
- Reklamuotojai bus priversti permąstyti strategijas – paspaudimų ir parodymų mažėjimas DI filtrų eroje taps neišvengiamas.
- Elektroniniai pardavėjai susidurs su konkurencija, nes DI palyginimai vyksta dar prieš lankytojui įžengiant į jų el. parduotuvę.
- Programinės įrangos tiekėjai gali būti apeinami, nes agentiniai DI sprendimai atliks kasdienes skaitmenines užduotis vartotojų vardu.
Praktiniai privalumai ir panaudojimo scenarijai
Tarp pagrindinių DI naršyklių, tokių kaip Comet, pranašumų – ženkliai išaugęs našumas: jokių daugybės skirtukų darbui, tyrimams ar apsipirkimui. Jos patrauklios profesionalams, kuriems reikia greito palyginimo, personalizuotų rekomendacijų bei sudėtingų užduočių automatizavimo. Kasdieniams vartotojams intuityvi pokalbių sąsaja leidžia lengvai atlikti net sudėtingas skaitmenines užduotis.
Be to, agentinis DI kelia personalizacijos lygį: naršyklė mokosi iš vartotojo elgsenos, todėl laikui bėgant rekomendacijos tampa vis tinkamesnės ir naudingesnės.
Ateitis: naujas skaitmeninės sąveikos etapas
DI naršyklių išpopuliarėjimas žymi esminį pokytį, kaip mes veikiame internete. Prasidėjus kaip pokalbių DI eksperimentui, dabar tai – tikras bandymas iš naujo apibrėžti informacijos, paieškos ir e-komercijos taisykles. Su tokiais lyderiais kaip Perplexity ir OpenAI, paspaudimais grįsto naršymo dienos greitai gali baigtis.
Viena aišku: AI naršyklė tapo realybe. Kova dėl post-paspaudimų interneto ir mūsų bendros skaitmeninės ateities oficialiai prasidėjo.
Šaltinis: gizmodo

Komentarai