JAV blokuoja užsienio dronus ir jų kritines dalis

JAV blokuoja užsienio dronus ir jų kritines dalis

Viltė Petrauskaitė Viltė Petrauskaitė . Komentarai

8 Minutės

Jungtinės Valstijos pradėjo blokuoti būsimą užsienio gamybos dronų ir svarbių dronų komponentų pardavimą — tai žingsnis, kurį reguliatoriai aiškina nacionalinio saugumo interesais. Nors šis apribojimas labiausiai paveiks rinkos lyderį DJI, taisyklė taikoma plačiai bet kokiems užsienyje pagamintiems bepiločių orlaivių sistemų (UAS) modeliams ir kritinėms dalims, su svarbiomis išlygomis esamiems savininkams ir anksčiau patvirtintam inventoriui. Šis sprendimas kelia tiek operacinius, tiek teisinių, tiek tiekimo grandinės klausimus — nuo duomenų saugumo ir firmware kontrolės iki praktinių poveikių filmavimo įmonėms, gelbėjimo tarnyboms ir laisvalaikio pilotams.

What the FCC action actually does

Jungtinių Valstijų Federalinė ryšių komisija (FCC) paskelbė, kad, remdamasi Vykdomosios valdžios nacionalinio saugumo įvertinimu, įtraukė užsienyje pagamintas UAS sistemas ir užsienyje pagamintas UAS kritines dalis į savo "Covered List" — specialų objektų sąrašą, kuriuo nustatomi į pardavimą JAV neleidžiami produktai. Praktikoje tai reiškia, kad nuo sprendimo įsigaliojimo nauji modeliai ir komponentai, pagaminti užsienyje, bus uždrausti patekti į JAV rinką, nebent jiems bus suteiktas konkretus leidimas ar išimtis. Tai apima tiek pilnus dronus, tiek tam tikras sudedamąsias dalis, kurios FCC arba susijusių agentūrų priskiriamos prie kritinių — pavyzdžiui, skrydžio valdikliai, ryšio modulenės, vaizdo perdavimo sistemos ar specializuotos kameros.

Svarbu pabrėžti, kad šis draudimas yra orientuotas į ateitį ir neturi atšaukti jau turimų įrenginių teisės būti naudojamiems. Dronai, priklausantys vartotojams ar verslams prieš įtraukimo į Covered List momentą, gali būti toliau eksploatuojami, o mažmenininkai gali tolimesnį laiką pardavinėti FCC anksčiau patvirtintas prekes iš turimų atsargų. Be to, JAV Gynybos departamentas (DoD) ir Vidaus saugumo departamentas (DHS) išlaiko teisę ateityje suteikti konkretiems modeliams leidimus — tai reiškia, jog kai kurie nauji užsienio gamintojų modeliai galės būti individualiai išnagrinėti ir, esant būtinybei, leidžiami tam tikrais atvejais. Tokie procesai dažnai reikalauja techninio vertinimo, rizikos balų nustatymo ir, kartais, papildomų konfidencialumo arba naudojimo apribojimų.

Why DJI is front and center — and what "foreign-made" really means

Shenzhen mieste įsikūrusi DJI kompanija dominuoja vartotojų ir „prosumer" dronų segmente — dėl to ji yra akivaizdžiausiai paveikta šios reguliavimo iniciatyvos. Daugelis plačiai naudojamų modelių bei jų komponentų yra pagaminti arba surinkti už Kinijos ribų, todėl jie patenka į FCC apibrėžimą kaip užsienio gamybos UAS. Tačiau pati FCC priskyrimo nomenklatūra nėra nukreipta prieš konkrečią markę: reglamentas taikomas bet kuriems užsienyje pagamintiems bepiločių sistemų komponentams ar visoms sistemoms, kurios įtrauktos į Covered List pagal techninius ar saugumo kriterijus.

Reguliatoriai nurodo, kad kelios JAV saugumo agentūros atliko įvertinimus ir nustatė, jog tam tikros užsieninės sistemos bei dalys kelia nepriimtiną riziką nacionaliniam saugumui. Konkrečios rizikos apima galimybę perduoti vaizdo medžiagą ir lokacijos metaduomenis ne JAV jurisdikcijai, nuotolinį firmware pakeitimą ar įterptų komandų vykdymo kanalus, taip pat neaiškią tiekimo grandinės kilmę, kuri gali leisti įterpti kenksmingus komponentus arba pakeisti gaminių elgseną gamybos ar logistikos grandyse. Augantis dėmesys skiriamas duomenų srautams, firmware kontrolei ir tiekimo grandinės skaidrumui — ypač dėl to, kad UAS prietaisai gali rinkti vaizdus, GPS koordinates, telemetrijos duomenis ir kitą jautrią informaciją, kurią potencialiai galima naudoti tiek žvalgybai, tiek infrastruktūros žalos analizėms.

How this affects hobbyists, businesses and professionals

Paprastiems laisvalaikio pilotams ir profesionalams pradinis poveikis gali būti ribotas, tačiau vidutiniškai daugelis vartotojų pajaus nerimą ir neapibrėžtumą planuojant pirkinius ar techninį palaikymą. Jeigu jau turite užsienio gamybos droną, toliau jį naudoti leidžiama, tačiau siekiant ilgalaikio planavimo svarbu atsižvelgti į tiekimo grandinės pokyčius, atsarginių dalių prieinamumą ir firmware atnaujinimų pristatymą. Organizacijos, kurios priklauso nuo paskutinių technologijų — žemėmatavimai, filmavimo komandos, pramonės inspektoriai, avarinės tarnybos — gali patirti atidėjimų techniniuose atnaujinimuose, susidurti su pirkimų sudėtingumu ir rizikuoti dėl garantinio aptarnavimo ar atsarginių dalių trūkumo.

  • Mažmenininkai vis dar gali parduoti FCC anksčiau patvirtintus modelius iš turimų atsargų, tačiau naujų prekių importas bus apribotas.
  • Naujų užsienio gamybos dronų ir komponentų importas bus draudžiamas, nebent kiekvienam produktui bus suteiktas atskiras leidimas ar išimtis.
  • Tiekimo grandinės, kurios remiasi užsienio tiekėjais kamerų, skrydžio valdiklių ar radijo ryšio modulėms, gali patirti sutrikimų; verslai turės peržiūrėti tiekimo partnerius ir rezervinius tiekimus.

Techninis požiūris reiškia, kad infrastruktūros priežiūros ir atsarginių dalių rinkos dalyviai turės susidurti su didesnėmis sąnaudomis arba persiorientuoti į Amerikos ar draugiškų šalių gamintojus. Taip pat gali augti paklausa užpatentuotoms ar „white label" sprendimams, kuriuos gauna per patikimas tiekimo grandines. Be to, kai kuriems komerciniams operatoriams gali tekti peržiūrėti draudžiamų įmonių įrangos naudojimo politiką, atnaujinti saugumo protokolus ir užtikrinti, kad duomenų saugojimas bei perdavimas atitiktų naujus reikalavimus, pavyzdžiui, vietinio duomenų saugojimo ar užšifravimo standartų taikymą.

DJI responds: safety claims and protectionism allegations

DJI viešai atsakė į sankcijas, teigdama, kad jos produktai yra tarp saugiausių ir labiausiai apsaugotų rinkoje, palaikomi ilgalaikių testų, kuriuos atliko JAV agentūros ir nepriklausomi trečiųjų šalių vertintojai. Įmonė argumentuoja, kad saugumo susirūpinimai neremia tvirtais įrodymais ir kad apribojimas gali būti varomas protekcionistinėmis nuostatomis, o ne viešosios rinkos ir objektyviai pagrįstų rizikos vertinimų logika. DJI taip pat pabrėžia galimus praktinius pasekmes — technologinių inovacijų stabdymą, vartotojų pasirinkimo sumažinimą ir paslaugų kaštų didėjimą.

Reguliavimo institucijos savo ruožtu nurodo, kad sprendimai priimami remiantis saugumo įvertinimais, kuriuose dalyvavo keli skirtingi agentūrų ir ekspertų sluoksniai. Tokie įvertinimai dažnai apima techninius auditų procesus, priklausomų valdymo sistemų peržiūras, rizikos modeliavimo scenarijus ir analizes, kaip prietaisai gali būti naudojami netiksliai ar kenksmingai. Diskusija tarp gamintojų ir reguliatorių gali tęstis teisinėse bylose arba viešose konsultacijose, kur abi pusės pateiks papildomus duomenis apie produktų elgseną, saugumo mechanizmus ir galimas mitigacijos priemones.

What industry watchers should monitor next

  • Kokius konkrečius komponentus ar modelius reguliatoriai įtrauks arba iš imsė, kaip politika vystysis ir kokie techniniai kriterijai bus taikomi — tai padės identifikuoti rizikos zonas ir galimas išimtis.
  • Galimos teisinės kovos iš gamintojų ar prekybos organizacijų pusės, kurios gali siekti atšaukti arba apriboti reguliavimo taikymo ribas per teismų sprendimus.
  • Kaip verslai koreguos tiekimo politiką — ar persivers į JAV gamintojus, ar ieškos partnerių draugiškose jurisdikcijose, arba sieks specialių leidimų (waivers) tam tikriems modeliams.
  • Tarptautinės diplomatijos ir prekybos atsakomosios priemonės — sprendimas gali turėti politinių pasekmių ir paskatinti derybas dėl technologinio bendradarbiavimo ar sankcijų.

Kaip politika stabilizuosis ir jos praktinis taikymas aiškės, galima tikėtis greitų pasekmių mažmeninės prekybos atsargoms, komercinių dronų paslaugų teikimui ir globalioms tiekimo grandinėms, kurios aptarnauja šį sparčiai besivystantį sektorių. Investuotojai, infrastruktūros operatoriai ir paslaugų teikėjai turėtų peržiūrėti rizikos valdymo planus, įvertinti atsarginių dalių poreikius ir apsvarstyti ilgalaikę strategiją, įskaitant vidaus gamybos sprendimus ar partnerystes su patikimais tiekėjais.

Kol kas turintieji anksčiau patvirtintus dronus gali toliau juos skraidinti, tačiau planuojantieji įsigyti naujus užsienio gamybos UAS turėtų stabtelėti ir laukti detalesnių reguliatorių nurodymų, kurios konkrečios modelių eilutės arba komponentai, jei tokių bus, galėtų būti vėl leidžiami į rinką. Verslams rekomenduojama pradėti strateginę peržiūrą: atlikti inventorizaciją, įvertinti atsarginių dalių atsargas, persvarstyti priežiūros sutartis ir pasiruošti galimoms tiekimo alternatyvoms. Be to, svarbu aktyviai sekti oficialius FCC, DoD ir DHS pranešimus, nes šios agentūros paprastai pateikia technines gaires ir procedūras, kaip teikti prašymus dėl išimčių arba kaip prašyti laikinų leidimų.

Galiausiai, techniniams specialistams ir sistemų architektams rekomenduojama peržiūrėti duomenų valdymo protokolus: užtikrinti saugius telemetrijos kanalus, vietinį duomenų saugojimą ir šifravimą, bei įvertinti galimybes izoliuoti kritines sistemas nuo išorinių atnaujinimų be papildomo saugumo patvirtinimo. Tai sumažins rizikas ir padės atitikti griežtesnius nacionalinio saugumo reikalavimus, tuo pačiu išlaikant operacinį efektyvumą ir inovacijų galimybes.

Šaltinis: gsmarena

Sveiki! Esu Viltė, kasdien sekanti technologijų naujienas iš viso pasaulio. Mano darbas – pateikti jums svarbiausius ir įdomiausius IT pasaulio įvykius aiškiai ir glaustai.

Palikite komentarą

Komentarai