DRAM krizė 2026: atminties trūkumas keičia GPU rinką

DRAM krizė 2026: atminties trūkumas keičia GPU rinką

Viltė Petrauskaitė Viltė Petrauskaitė . Komentarai

8 Minutės

Tik kai asmeninių kompiuterių rinka pradėjo atsigauti po ankstesnių grafikos procesorių (GPU) trūkumo periodų, atsiranda naujas spaudimas — šįkart sukeltas ne GPU, o DRAM atminties. Augančios atminties kainos, gamyklų prioritetų pasikeitimas ir didesnės investicijos į serverių bei AI sprendimus gali privesti prie to, kad žaidėjai ir įprasti pirkėjai 2026 m. susidurs su didesnėmis kainomis ir sumažėjusiu prekių prieinamumu.

Atmintis, o ne lustai: kaip DRAM tapo siauruoju kakleliu

Pramonės užkulisiuose sklinda kalbos, kad Nvidia peržiūri savo žaidimų GPU planus dėl sparčiai augančių DRAM kainų. Prognozuojama, kad GeForce RTX 5000 serijos vaizdo plokščių gamyba pirmoje 2026 m. pusėje gali būti sumažinta net 30–40 %, nes atminties gamintojai kelia kainas, o gamyklos (fabs) perskirsto pajėgumus pelningesniems serverių ir AI akceleratorių užsakymams.

Toks prioritetų poslinkis turi aiškų verslo pagrindą: dirbtinio intelekto (AI) duomenų centrai reikalauja didelio kiekio greitos atminties, o gamintojai siekia šių pelningų sutarčių. Pasekmė vartotojui? Mažiau DRAM komponentų skiriama vartotojams skirtoms prekėms ir didesnės vienetinės kainos GPU, kuriems reikalingos didesnės VRAM talpos. Tai gali reikšti ne tik aukštesnes vaizdo plokščių kainas, bet ir kainų augimą visoje kompiuterių ekosistemoje — nuo nešiojamųjų kompiuterių iki žaidimų konsolių ir išmaniųjų telefonų.

Norint suprasti procesą giliau, verta trumpai apžvelgti atminties rinkos struktūrą: pagrindiniai DRAM tiekėjai, tokie kaip Samsung, SK Hynix ir Micron, turi ribotas gamybos pajėgumas ir dažnai priima sprendimus, kurių prioritetas yra didžiausia marža. Serverių DRAM arba specializuoti HBM sprendimai AI akceleratoriams dažnai turi aukštesnę kainodaros dinamiką nei standartiškai vartotojams skirta GDDR ar DDR atmintis. Todėl gamyklų vadovai natūraliai pasirenka investuoti į sektorius, kur grąža didžiausia — tai lemia trumpalaikius trūkumus vartotojų rinkose.

Kokios grafikos plokštės ir modeliai yra labiausiai rizikoje?

Ankstyvos žinios nurodo, kad gandais apipintas GeForce RTX 5000 Super atnaujinimas gali būti vienas iš pirmųjų aukų. Šis atnaujinimas, kurio tikėtasi pasiūlyti iki 50 % daugiau VRAM už tą pačią kainos kategoriją, neva buvo atidėtas arba sustabdytas, nes gamintojai negali užtikrinti pakankamo kiekio atminties lustų.

  • Labiausiai paveikti: prieinami, didesnės atminties modeliai, tokie kaip RTX 5060 Ti 16GB ir RTX 5070 Ti.
  • Tikėtinas rezultatas: mažiau didelės VRAM talpos SKU, atnaujinimų atidėjimai ir didesnės gatvės (mažmeninės) kainos likusiems modeliams.

Praktiniai to pavyzdžiai: jei gamintojas planavo pasiūlyti vidutinės klasės „Super“ modelį su 12–16 GB GDDR6X ar panašios klasės atmintimi, tačiau atminties modulių tiekimas tampa ribotas, gamintojas privalo pasirinkti — arba sumažinti planuotą talpą, arba pakelti kainą, arba visai atidėti leidimą į rinką. Tokie sprendimai ne tik paveiks naujų produktų prieinamumą, bet ir naudojamų komponentų kainų dinamiką antrinėje rinkoje.

Be to, VRAM augimo poreikis žaidimų GPU yra susijęs su keliomis tendencijomis: didesnės raiškos tekstūros, kadravimo dažnio stiprinimas, spartos pasiekimas ray-tracing režimuose ir didesnės išvesties raiškos palaikymas (4K/8K). Kai gamintojai bando patenkinti šiuos reikalavimus, atminties komponentų trūkumas įtakoja visą vertės grandinę — nuo dizaino iki mažmeninės kainos.

Kodėl tai svarbu ne tik grafikos plokštėms

Šis atminties trūkumas gali turėti plačias pasekmes. Analitikai įspėja, kad DRAM krizė — kurią dar labiau paskatina AI poreikis iš įmonių, tokių kaip OpenAI, bei platus serverių išaugimas — gali padidinti nešiojamųjų kompiuterių kainas bent 20 %. Biudžetiniai nešiojamieji gali sugrįžti prie 8 GB operatyvios atminties, kai kuriuose išmaniuosiuose telefonuose vėl gali būti montuojama tik 4 GB, o nauji žaidimų įrenginiai galės kainuoti žymiai brangiau.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad atmintis nėra vien tik „papildoma dalis“ — ji veikia kaip vienas iš pagrindinių našumo veiksnių. Mažesnė RAM talpa reiškia prastesnį kelių programų vienu metu veikimą, žemesnį krovos greitį ir greičiausiai platesnę priklausomybę nuo virtualios atminties (disko swap), kas paveiks tiek žaidimų, tiek profesionalių programų veikimą.

Trumpai tariant: kai puslaidininkių (silicio) prioritetai krypsta link AI ir serverių, vartotojai gali rasti mažiau pasirinkimų ir mokėti daugiau už atmintį, kuri anksčiau atrodė savaime suprantama. Tai ne vien žaidėjų problema — tai visos įrenginių ekosistemos problema, apimanti gamintojus, mažmenininkus ir galutinius vartotojus.

Ką galima tikėtis iki 2026 m.

  • Trumpalaikiai tiekimo sumažėjimai kai kurioms GeForce RTX 5000 SKU rūšims, galimai 30–40 % mažesnė produkcija.
  • Atšaukti arba uždelsti didesnės VRAM atnaujinimai, ypač vidutinės klasės „Super“ modeliams.
  • Kainų spaudimas nešiojamiesiems kompiuteriams, išmaniesiems telefonams ir žaidimų aparatinei įrangai.
  • Didesnis serverių ir AI atminties poreikio prioritetizavimas prieš vartotojų atnaujinimus.

Tačiau verta pažymėti ir galimus scenarijus, kurie gali sumažinti spaudimą: gamyklų pajėgumų pletra, naujos gamybos linijos skirtos DDR/GDDR moduliams, technologiniai pasiekimai didinant atminties tankį bei efektyvumas arba laikinų AI projektų sulėtėjimas, kuris sumažintų skubų atminties poreikį. Be to, pirkėjai ir OEM gamintojai gali keisti pageidavimus — pirkti mažesnes talpas arba laukti, kol kainos stabilizuosis, kas taip pat paveiktų rinkos dinamiką.

Taigi, ką turėtų daryti pirkėjai? Jei jums reikia naujos vaizdo plokštės arba nešiojamojo kompiuterio netrukus, įvertinkite riziką: pirkimas dabar gali padėti išvengti kainų augimo vėliau, tačiau laukimas gali atverti platesnį pasirinkimą, jei atminties tiekimas pagerės. Antrinėje rinkoje (naudotų komponentų) ir mažmeninės prekybos akcijose verta stebėti nuolaidas; dalyje atvejų naudota RTX 40 ar 30 serija gali būti ekonomiškai patraukli alternatyva.

Jeigu planuojate atnaujinimą, prioritetu laikykite sistemas su vartotojo prieinamumu atminčiai (user-upgradeable RAM), kad ateityje galėtumėte pridėti papildomų modulių, kai kainos taps palankesnės. Taip pat verta atkreipti dėmesį į pagrindines komponentų savybes: platformos palaikomas maksimalus atminties kiekis, pagrindinės plokštės lizdų skaičius ir palaikoma atminties tipologija (pvz., DDR5 vs DDR4 ar GDDR6 vs GDDR6X). Tokios detalės gali reikšmingai prailginti įrenginio eksploatacijos laiką ir sumažinti būsimų atnaujinimų išlaidas.

Galiausiai, kitą aparatūros ciklą gali nulemti atminties magistralės (memory lanes) ir atminties prieinamumas, o ne vien silicio mazgai ar branduolių skaičius. Šis poslinkis formuos kainas ir prieinamumą visoje technologijų aplinkoje 2026 metais — nuo žaidimų PC iki profesionalių darbo stočių ir debesų platformų.

Techninis kontekstas: drąsiai galima kalbėti apie kelias atminties rūšis ir jų skirtingą poreikį. VRAM (video RAM) tipai tokie kaip GDDR6/GDDR6X naudojami grafikos plokštėse, tuo tarpu DDR5 atmintis dažniausiai skirta sisteminei RAM nešiojamuosiuose ir staliniuose kompiuteriuose. HBM (High Bandwidth Memory) ir specializuoti serverių moduliai gali būti dar labiau trokštami AI ir duomenų centrų atvejais dėl spartesnio pralaidumo ir mažesnio energijos sunaudojimo vienam bitui. Šių technologijų paklausos skirtumai lemia, kad gamintojai gali perskirstyti turimus modulį ten, kur jie atneša didžiausią pelną arba yra strateginiai klientai.

Rekomendacijos pirkėjams ir sistemų integratoriams:

  • Stebėkite DRAM kainų indeksus ir rinkos naujienas; pernelyg ilgai laukti rizika gali būti padidintos kainos bei mažesnė pasirinkimo įvairovė.
  • Rinkitės platformas su galimybe vėliau plėsti atmintį, kad prireikus būtų galima palengvinti atnaujinimus.
  • Apsvarstykite alternatyvas: naudotos RTX 30/40 serijos kortos, integruotos grafikos sprendimai arba kompoziciniai sprendimai su debesų žaidimų paslaugomis (cloud gaming), kol atminties rinka stabilizuosis.
  • Jei esate kūrėjas ar profesionalas, vertinkite savo programų atminties sąnaudas ir optimizavimo galimybes — kartais programinės optimizacijos leidžia atidėti brangų aparatūros atnaujinimą.

Apibendrinant: DRAM tiekimo ir kainodaros dinamika gali žymiai paveikti vartotojų įrangą 2026 m. — nuo vaizdo plokščių iki nešiojamųjų kompiuterių ir mobiliųjų įrenginių. Šiuolaikinėje technologijų tiekimo grandinėje atmintis tampa svarbiu strateginiu resursu; supratimas apie tai, kaip DRAM, VRAM ir serverių atmintis konkuruoja dėl riboto gamybos pajėgumo, padės priimti labiau pagrįstus pirkimo sprendimus.

Šaltinis: gizmochina

Sveiki! Esu Viltė, kasdien sekanti technologijų naujienas iš viso pasaulio. Mano darbas – pateikti jums svarbiausius ir įdomiausius IT pasaulio įvykius aiškiai ir glaustai.

Palikite komentarą

Komentarai