3 Minutės
Lietuva ketina aktyviai dalyvauti bendroje Europos Komisijos valdomoje platformoje, skirtoje sujungti vartotojus su taisytojais ir atnaujintų prekių pardavėjais. Tai svarbu Lietuvos rinkai, nes sprendimas gali sumažinti elektronikos atliekų kiekį, paskatinti vietinį taisymo verslą Vilniuje, Kaune ir kituose miestuose bei suteikti lietuviams lengvesnį priėjimą prie patikimų paslaugų.
Kaip veiks platforma ir kas keičiasi garantijų srityje
Vyriausybė šią savaitę pritarė priemonėms, numatančioms gamintojų atsakomybę už tam tikrų prekių taisomumą. Nors teisinių detalių dar aiškinasi Vartotojų teisių apsaugos tarnyba, numatoma, kad platforma bus sukurta iki 2027 m. liepos pabaigos. Teisingumo ministrė Rita Tamašunienė pabrėžė: jei vartotojas pasirenka taisymą, garantija bus pratęsta vieniems metams – net jei pradinė dviejų metų keitimo garantija jau baigėsi.
Gamintojo pareigos ir pakaitinė įranga
Pagal siūlomas taisykles, gamintojas, gavęs vartotojo prašymą, būtų įpareigotas pateikti taisymo paslaugą. Kol prekė taisoma, būtų leidžiama pasiūlyti laikiną pakaitinę prekę; jei taisymas neįmanomas – turėtų būti pasiūlyta atnaujinta (refurbished) prekė. Tai ypač aktualu elektronikos kategorijoms, kurios dažnai sunaudojamos greičiau nei jų faktiškas tarnavimo laikas.
Vietinis administravimas ir sankcijos
Vyriausybė pritarė, kad Vartotojų teisių apsaugos tarnyba administruotų Lietuvos skiltį platformoje. Tarnyba galėtų skirti baudų nuo 500 iki 5 000 eurų verslui, nesilaikančiam reikalavimų. Tarnyba jau dalyvauja diskusijose su Europos Komisija, tačiau konkreti praktika ir platformos veikimo modelis bus aiškesnis vėliau.

Privalumai Lietuvos rinkai ir vartotojams
Tokios priemonės gali turėti kelis privalumus Lietuvos rinka: mažesnės atliekų apimtys, papildoma vertė per atnaujintas prekes, augantis taisymo sektorius Vilniuje ir Kaune, bei geresnė prieiga lietuviams prie informacijos apie taisytojus. Daugelis Lietuvos vartotojų šiuo metu verčiau renkasi naują prekę nei sudėtingą taisymą – platforma turėtų pakeisti šią tendenciją, padarydama taisymo paslaugas aiškias, nemokamas ir patogias.
Kaip pasikeis verslas
Gamintojams reikės skelbti aiškią informaciją apie taisymo galimybes ir laiką, nekeisti taisymo sąlygų tam tikrą nustatytą laikotarpį, o paslaugas teikti nemokamai vartotojui. Tai suteiks daugiau atsakomybės tiek tarptautiniams prekių ženklams, tiek vietiniams tiekėjams Lietuvoje.
Naudojimo atvejai ir palyginimas su globaliomis tendencijomis
Platforma tinka naudotojams, turintiems defektų telefonuose, buitinėje technikoje ar mažesniuose elektronikos įrenginiuose. Palyginti su kai kuriomis Vakarų ES valstybėmis, kur taisymo iniciatyvos jau skatina rinką, Lietuvoje tai gali greitai prisidėti prie naudotų ir atnaujintų prekių pasiūlos išaugimo. Lietuvos vartotojai gaus patogesnę prieigą prie taisytojų ar atnaujintų prekių pardavėjų, o vietinės įmonės galės išplėsti paslaugas Vilniuje, Kaune ir regionuose.
Išvados: ką tai reiškia lietuviams ir verslui
Siūlomi pakeitimai skirti pratęsti prekių vartojimo ciklą ir spręsti atliekų problemą. Jei Seimas patvirtins pakeitimus, naujos taisymo taisyklės turėtų įsigalioti nuo kitų metų liepos pabaigos. Lietuvos technologijų sektoriui tai yra galimybė plėtoti taisymo paslaugas, skatinti tvarią ekonomiką ir suteikti vartotojams realius pasirinkimus – taisyti, atnaujinti arba gauti pakaitinę prekę be papildomų išlaidų.
Šaltinis: madeinvilnius
Palikite komentarą