Gaming Copilot ir privatumas: ekrano nuotraukų klausimas

Gaming Copilot ir privatumas: ekrano nuotraukų klausimas

Austėja Kavaliauskaitė Austėja Kavaliauskaitė . 2 Komentarai

8 Minutės

Microsoft paneigė teiginius, kad jos naujas Gaming Copilot slaptai fiksuotų žaidimo ekrano nuotraukas ir naudotų jas dirbtinio intelekto (DI) modelių mokymui. Ši diskusija užvirė po to, kai forumo dalyviai pranešė, kad tinklo žurnaluose ir sistemos nustatymuose matomos netikėtos ekrano kopijos ir duomenų dalijimo žymos, kurios kėlė privatumo klausimus. Tokio pobūdžio susirūpinimas paskatino plačias diskusijas tarp žaidėjų, technologijų bendruomenių ir privatumo ekspertų, o tai savo ruožtu privertė daugiau vartotojų patikrinti savo nustatymus ir tinklo srautus.

Kas sukėlė audrą?

Visas ažiotažas prasidėjo ResetEra temoje, kurioje vartotojas paskelbė tinklo sekos įrašus ir kitus įkalčius, kurie, jo teigimu, rodė, jog Gaming Copilot siunčia žaidimo ekrano nuotraukas į Microsoft serverius be aiškaus vartotojo sutikimo. Paskelbtame įraše buvo pridėta privatumo jungiklių (privacy toggles) ekrano kopija, kuri atrodė taip, lyg leistų dalintis tam tikrais duomenimis — įjungti nustatymai, kurių autorius teigė pats neįjungęs. Žinutė greitai sulaukė daug atsakymų, kuriuose vyravo supykimas, susirūpinimas dėl asmens duomenų apsaugos ir reikalavimai išsamesniam paaiškinimui iš Microsoft pusės.

Reakcija forumuose iš dalies kilo todėl, kad daug žaidėjų ir technologijų entuziastų jau dabar yra jautrūs klausimams, susijusiems su DI sistemų duomenų rinkimu. Tinklo diagnostikos žurnalai gali atskleisti, kokie failai siunčiami, į kokius domenus yra užklausos, ir ar egzistuoja metaduomenys, siunčiami kartu su vaizdais bei kitais naudotojo duomenimis. Šiuo atveju vartotojo pateikti pavyzdžiai parodė neįprastus užklausų atkūrimus ir kai kurias vėliavėles (flags), kurios pagal pirmą įspūdį galėjo reikšti duomenų dalijimąsi. Tačiau tinklo įrašai ne visada yra aklai aiškūs ir dažnai reikalauja gilesnės analizės bei konteksto, pavyzdžiui, žinoti, kuri programos dalis inicijavo užklausą ir ar įprastai tokios užklausos yra susijusios su laikiniems kontekstams skirtu duomenų apdorojimu.

Microsoft atsakymas: ekrano nuotraukos — kontekstui, ne mokymui

Microsoft atstovas detaliau paaiškino Gaming Copilot veikimo principus: kai vartotojas aktyviai naudoja šią funkciją per Game Bar, sistema gali laikinai užfiksuoti ekrano nuotraukas iš einamosios žaidimo sesijos, kad geriau interpretuotų, kas vyksta ekrane, ir pateiktų aktualius atsakymus ar patarimus. Pagal Microsoft paaiškinimą, šios nuotraukos pirmiausia naudojamos vietinei kontekstinei analizėi ir sąveikai pagerinti, o ne DI modelių ilgalaikiam mokymui. Tai reiškia, kad vaizdai turėtų būti apdorojami taip, kad jie padėtų įrankiui suprasti situaciją čia ir dabar — pavyzdžiui, atpažinti žaidimo meniu, užimtumo būseną ar atitinkamus ekrano elementus — ir po to išnykti arba likti tik tolimesniam laikiniam naudojimui pagal nustatytas privatumo taisykles.

Microsoft taip pat pabrėžė, kad tekstiniai ir balso pokalbiai su Gaming Copilot gali būti naudojami DI tobulinimui, bet tik tuomet, jei vartotojas aiškiai ir aktyviai pasirinko dalyvauti mokymo duomenų rinkime (opt-in). Vartotojas gali peržiūrėti ir pakeisti šiuos nustatymus per Game Bar > Settings > Privacy Settings. Neowin atliktas testavimas keliuose kompiuteriuose parodė, kad mokymo parinktys buvo pagal nutylėjimą išjungtos, o tai reiškia, jog daugelis vartotojų neturėtų netyčia siųsti teksto ar balso duomenų mokymui, jeigu jie patys neįjungė atitinkamos funkcijos.

Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad tokie pareiškimai taip pat kelia klausimą apie praktiką: kaip ilgam laikui saugomos laikinai užfiksuotos ekrano nuotraukos, kokios yra jų saugumo priemonės, ar egzistuoja automatizuota anonimizacija, ir ar organizacija taiko duomenų saugojimo politiką, atitinkančią regioninius įstatymus (pvz., ES Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą – GDPR). Microsoft pažadai, kad vaizdai nėra naudojami modelių mokymui, yra svarbūs, tačiau tai dažnai neįtikina skeptiškų vartotojų be papildomų techninių detalių arba nepriklausomų auditų.

Ką turėtų žinoti žaidėjai?

  • Gaming Copilot gali fiksuoti ekrano nuotraukas, tačiau Microsoft teigia, kad šios nuotraukos nėra naudojamos modelių mokymui ar ilgalaikiam duomenų kaupimui.
  • Tekstiniai ir balso pokalbiai gali būti naudojami DI mokymui tik tada, kai vartotojas aktyviai įjungia atitinkamą funkciją (opt-in), o ne pagal nutylėjimą.
  • Pagal Neowin ir kitų testus, su kuriais Microsoft sutiko, mokymo parinktys dažnai būna išjungtos pagal nutylėjimą daugelyje išbandytų sistemų, nors tai gali skirtis priklausomai nuo OS versijos ir gamintojo nustatymų.
  • Gaming Copilot veikia per Game Bar; šiuo metu vienintelis patikimas būdas visiškai pašalinti Copilot yra pašalinti arba visiškai išjungti Game Bar — tačiau tai taip pat išjungia kitus naudingus Game Bar įrankius, kuriais daugelis žaidėjų naudojasi.

Paskutinis punktas ypač svarbus: Gaming Copilot pašalinimas nėra vienas paprastas mygtuko paspaudimas. Pašalinus arba išjungus Game Bar, prarandamos gyvenimiškai svarbios funkcijos, tokios kaip perdangos (overlays), našumo valdikliai, ekrano įrašymo arba momentinių momentų fiksavimo valdikliai, kuriuos žaidėjai naudoja transliacijoms, įrašams arba našumo stebėjimui. Dėl to vartotojai turi apsvarstyti kompromisą: ar jie pasiruošę aukoti patogumą ir funkcionalumą vardan didesnio privatumo, ar pageidauja patogumo, pasitikėdami gamintojo privatumo pareiškimais.

Praktiški veiksmai, kuriuos žaidėjai gali atlikti dabar: 1) peržiūrėti Game Bar > Settings > Privacy Settings, kad įsitikintumėte, jog mokymo (training) parinktys yra išjungtos; 2) periodiškai tikrinti, ar nėra neįprastos tinklo veiklos ar užklausų į nepažįstamus domenus naudojant tinklo stebėjimo įrankius; 3) apsvarstyti vietinių įrašymo priemonių naudojimą arba trečiųjų šalių sprendimus, jei Game Bar funkcionalumas jums reikalingas, bet norite daugiau kontroliuojamos duomenų tvarkymo politikos; 4) sekti oficialius Microsoft pranešimus ir atnaujinimus dėl privatumo praktikų bei išsamesnių techninių paaiškinimų.

Kodėl reakcija tęsiasi

Nors Microsoft pateikė aiškinimus, ši situacija atskleidžia platesnį nerimą: žaidėjai ir vartotojai apskritai vis labiau atsargiai žiūri į DI funkcijas, kurios gali pasiekti asmeninę ar žaidimo metu generuojamą informaciją, ypač kai numatytieji nustatymai ir sistemos elgesys nėra visiškai aiškūs. Pasitikėjimas dažnai priklauso nuo skaidrumo — vartotojai nori tiksliai žinoti, kas vyksta, kaip duomenys yra apdorojami, kur saugomi ir ar jie gali būti panaudoti ilgalaikiam modelių mokymui ar kitiems tikslams.

Kai funkcija automatiškai užfiksuoja ekrano nuotraukas žaidimo metu, tai kelia papildomų klausimų: ar nuotraukos siunčiamos tik laikinai apdorojimui vietoje, ar jos yra perkeliamos į debesį? Ar vaizdai prieš siunčiant yra anonimizuojami arba apdorojami taip, kad būtų pašalinta identifikuojanti informacija? Ar egzistuoja saugios saugojimo ir prieigos kontrolės priemonės? Tokie techniniai aspektai dažnai nėra aiškiai matomi įprastam vartotojui, todėl reikalaujama išsamesnio techninio paaiškinimo arba nepriklausomų auditų, kad būtų atkurtas pasitikėjimas.

Įsivaizduokite situaciją: žaidžiate privatišką sesiją su draugais, o netikėta perdanga užfiksuoja momentinę ekrano nuotrauką. Net jeigu ši nuotrauka būtų naudojama tik tuo metu teikiant kontekstą ir po to ištrinama, daugelis vartotojų norėtų matomo, aiškaus patvirtinimo — pavyzdžiui, apie tai informuojančio pranešimo arba įrašymo indikatoriaus, kuris leistų priimti sąmoningą sprendimą prieš duomenims paliekant įrenginį. Tokia atvira komunikacija sumažintų nepasitikėjimą ir parodytų, kad privatumas yra rimtai vertinamas.

Kol kas vartotojai, kuriems rūpi griežtesnė kontrolė, turėtų periodiškai patikrinti Game Bar privatumo nustatymus ir rimtai apsvarstyti kompromisus tarp Copilot suteikiamų patogumų ir galimų privatumo rizikų. Techniniai vartotojai gali naudoti tinklo monitoringo įrankius (pvz., Wireshark ar kitus) bei ugniasienes, kad stebėtų ir blokuotų nepageidaujamas užklausas, tačiau tai reikalauja daugiau laiko ir techninių žinių. Verslo arba jautresnių aplinkų atvejais rekomenduojama taikyti papildomas saugumo priemones arba konsultuotis su IT saugumo specialistais.

Galiausiai verta pažymėti, kad technologijos ir privatumo reguliavimas sparčiai keičiasi. Įmonės, diegiančios DI sprendimus žaidimų ar kasdienio naudojimo programinėse įrangose, greičiausiai susidurs su didesniu reguliaciniu ir visuomeniniu spaudimu užtikrinti aiškų sutikimo mechanizmą, duomenų minimizaciją ir galimybę atlikti nepriklausomus patikrinimus. Tokie pokyčiai gali paskatinti programas peržiūrėti numatytuosius nustatymus, diegti geresnę vartotojo informavimą ir suteikti paprastesnius būdus kontroliuoti duomenų dalijimąsi bei mokymąsi.

Trumpai apibendrinant: situacija su Gaming Copilot iliustruoja platesnį iššūkį tarp funkcionalumo ir privatumo. Vartotojai turi išnaudoti esamas priemones, patikrinti privatumo nustatymus ir, prireikus, imtis papildomų saugumo žingsnių. Tuo pačiu metu pasitikėjimui atkurti reikalingas papildomas skaidrumas iš paslaugos teikėjų — aiškūs techniniai paaiškinimai, nepriklausomi auditai ir vieši privatumo pranešimai, kuriuos galima lengvai rasti ir suprasti.

Šaltinis: neowin

„Technologijos visada mane žavėjo – nuo išmaniųjų telefonų iki dirbtinio intelekto proveržių. Džiaugiuosi galėdama dalintis naujienomis su jumis kiekvieną dieną.“

Palikite komentarą

Komentarai

Rokas

wow, žaidžiu ir kažkas fiksuoja ekrano nuotraukas? bent jau parodykit indikatorių, aš nenoriu netikėtų siuntimų, žmonės patikrinkit nustatymus

Tomas

Ar čia tikrai nesiunčia į debesį? jei vaizdai naudojami „tik kontekstui“ — parodykit logs, auditą. Čia per daug pasitikėjimo be įrodymų