5 Minutės
Permąstant kitos žaidimų konsolių kartos laukimo bumą
Žaidimų rinka jau spėja sukelti daugybę kalbų apie kitą konsolių kartą – Sony ir Microsoft užsimena, kad PlayStation 6 ir naujoji Xbox galėtų pasirodyti 2027 metais. Tačiau ar tikrai verta susižavėti šia žinia dabar? O gal mus apgauna įprastas konsolių ciklo laukimas ir pamirštame dabartinių technologijų galimybes bei tikrąsias inovacijas?
Tradicinis konsolių ciklas: kodėl 2027-ieji tinka, tačiau ne visai
Žaidimų konsolių industrija įprastai vadovaujasi ciklu: nauja aparatinė įranga pristatoma kas šešeri–septyneri metai. PlayStation 5 ir Xbox Series X/S išleisti 2020 metų pabaigoje, tad 2027-ieji atrodytų logiškai. Visgi, automatinis perėjimas prie „naujos kartos“ neįvertina realių iššūkių – COVID-19 pandemija pratęsė dabartinių konsolių gyvavimo laikotarpį ir reikšmę.
Tiekimo grandinių sutrikimai ir pasauliniai vėlavimai lėmė, kad per pirmuosius dvejus metus ribotas buvo ne tik konsolių prieinamumas, bet ir išskirtinių žaidimų skaičius. Rezultatas – daug tarpkartinių kūrinių ir mažiau išskirtinių, tik PS5 ar Xbox Series X/S būdingų patirčių.
Dabartinė karta: neišnaudotas PlayStation 5 ir Xbox Series X/S potencialas
Naudodamasis tiek PS5, tiek Xbox Series X matau, kad abi konsolės yra techninio meistriškumo pavyzdžiai. Xbox Series X išsiskiria milžiniška galia, tuo tarpu PlayStation 5 siūlo inovatyvų DualSense valdiklį bei išmanius sistemos sprendimus. Vis tik ilgai lauktas ryškus „next-gen“ šuolis kol kas nebuvo labai juntamas.
Daugelis populiarių žaidimų, tokių kaip God of War ar The Last of Us Part 2, veikia abiejose konsolių kartose ir dažnai apsiriboja vizualiais patobulinimais bei 60 kadrų per sekundę sparta. Žaidimų kūrėjai natūraliai rizikavo mažiau, kurdami produktus tiek PS4/Xbox One, tiek naujesnėms platformoms, tad „tikrosios“ naujos kartos patirtys tapo mažiau akivaizdžios.

Kodėl skubama? Microsoft ir Sony planai
Nors perspektyva nėra aiški, žaidimų industrija juda toliau: vieši Xbox prezidentės Sarah Bond pareiškimai apie partnerystę su AMD kuriant naują įrangą bei Sony patvirtinimas apie naujos PlayStation vystymą (net jei neįvardijama PlayStation 6) įrodo, kad kitas konsolių ciklas neišvengiamas. Tačiau ar jis reikalingas jau dabar?
Daugumai žaidėjų, net ir patyrusiems entuziastams, per anksti įsitraukti į spėliones. Tik paskutiniaisiais metais pasirodė žaidimai, kurie iš tiesų išnaudoja PS5 ir Xbox Series X/S galimybes bei pateisina jų įsigijimą. Tikroji „naujos kartos“ esencija pavirto tik apie 2022–2023-uosius, tad kodėl vėl skubama pradėti naują lenktynių etapą?
Aparatinės įrangos palyginimas: konsolės prieš galingus žaidimų kompiuterius
Šiandien daug diskusijų kyla dėl techninių siekių – 4K raiška ir 60 kadrų per sekundę sparta laikoma standartu. PlayStation 5 Pro pasiūlo našumo režimus ir pažangias grafikos technologijas kaip PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), o Xbox Series X išsiskiria AMD komponentais.
Visgi, tik keletas žaidimų realiai pasiekia tikrą 4K/60fps lygį. Galingi žaidimų kompiuteriai su Nvidia GeForce RTX vaizdo plokštėmis ir DLSS technologija šiandien siūlo našumą, kurį konsolės pasieks dar negreitai, tačiau tokie sprendimai daugumai žaidėjų yra per brangūs ir neaktualūs masinei rinkai.
Kūrėjų užduotis – dar labiau išnaudoti dabartines konsoles
Užuot veržęsi prie naujos įrangos, žaidimų bendruomenė labiau laimėtų, jei kūrėjai dar stipriau išnaudotų PlayStation 5 ir Xbox Series X/S resursus. Daugelis konsolių gyvavimo ciklų pabaigoje pasiekiami įspūdingiausi techniniai pasiekimai – kaip parodė The Last of Us PS3 konsolėje ar Halo 4 Xbox 360, kai buvo išspaustos visos techninės galimybės.
Dabar, kai Sony ir Microsoft konsolės naudoja AMD architektūrą, bazinis našumas ženkliai padidėjo, o bendros žinios leidžia optimizuoti ir kurti dar įspūdingesnius žaidimus ateityje. Ši užsigrūdinusi kūrėjų patirtis padės ne tik dabartiniams projektams, bet ir tolimesnių kartų inovacijoms, remiantis tikru aparatinės įrangos supratimu.
Rinkos aktualumas: ar pasiekėme „grafikos piką“?
Vaizdu įspūdingi kūriniai kaip Horizon Forbidden West ir Gran Turismo 7 PlayStation 5 ar Forza Horizon 5 Xbox Series X konsolėse parodo, jog dabartinė karta jau siūlo išskirtinę grafiką. Visgi, nemažai vartotojų jaučia, kad skirtumas nuo ankstesnių konsolių nėra milžiniškas. Net Unreal Engine 5 demonstracija, skirta The Witcher 4, veikia 60 kadrų per sekundę sparta PS5 hardware – tai liudija dar neišnaudotą potencialą.
Naujausias The Witcher 3: Wild Hunt atnaujinimas parodo, kiek daug patobulinimų galima išspausti iš jau turimų sistemų. Belieka klausimas – ar pasiekėme momentą, kai grafikos pažanga tampa tik laipsniška, o ne iš esmės keičiančia žaidimų patirtį?

Daugiau nei tik grafika: kur iš tikrųjų reikalingos naujos kartos inovacijos
Jei būsimos žaidimų konsolės reikš tik kiek ryškesnį vaizdą ar kiek spartesnį kadrų atvaizdavimą, rizikuojame, kad konsolės taps neatskiriamos viena nuo kitos kaip išmanieji telefonai. Kai kuriems vartotojams šis nuoseklus tobulėjimas priimtinas, visgi daugeliui žaidimų entuziastų nauja konsolės karta turi reikšti tikrą inovaciją.
Tam yra išteklių: dirbtinio intelekto pažanga ateityje gali sukurti dinamiškas sistemas – įsivaizduokime pasakojimus ir veikėjų elgseną, prisitaikančią prie kiekvieno žaidėjo individualiai, arba pasaulius, kurie realiai kinta kiekvieno seanso metu. Taip pat itin svarbi tampa prieinamumo tema – tokie nauji valdymo sprendimai ar įrenginių funkcijos, kurios iš tikrųjų atveria žaidimus visiems, nepriklausomai nuo galimybių, keistų status quo labiau nei dar viena specifikacijų eilutė.
Pažvelkime į priekį: neskubėkime sekti hyp’o diktato
Iš tiesų, pats įdomiausias scenarijus – ne skubėti prie naujos PlayStation ar Xbox reklamos kampanijos, o maksimaliai išnaudoti dabartinius konsolių pajėgumus. Tiek žaidėjai, tiek kūrėjai dar tik įsibėgėja tyrinėti PlayStation 5 ir Xbox Series X/S galimybes, tad netrukus pamatysime projektus, kurie stebins ne tik grafika, bet ir žaidimų patirties naujovėmis.
Skirti dėmesį artėjančioms Fable 4 ar GTA 6 premjeroms, kurios jau dabar žada aukščiausios klasės žaidybinę ir grafinę kokybę, yra prasminga. Neleiskime hype’ui atitraukti dėmesį nuo transformuojančio potencialo, kuris dar slypi esamose sistemose.
Išvada: kantrybė ir inovacijos – raktas į tikrą pažangą
Kitos „didžiosios naujienos“ laukimas žaidimų technikoje vilioja, tačiau artėjant naujam ciklui svarbu tiek žaidėjams, tiek rinkai permąstyti: ar greitis yra vienintelis pažangos rodiklis? Tikros inovacijos – AI pasakojimai, prieinamumas visiems, visiškai nauji žaidimo principai – turėtų dominuoti diskusijoje, o ne tik naujos geležies išleidimas.
Kol kas PlayStation 5 ir Xbox Series X/S dar turi daug neišnaudotų galimybių. Dabar metas atsiskleisti jų pilnam potencialui, o ne skubėti pradėti iš naujo. Tikros „naujos kartos“ žaidimų patirtys slypi ne vien specifikacijose, o sugebėjime iš naujo apibrėžti, kas žaidimuose įmanoma.

Komentarai